انواع روش های فرمت کردن کامپیوتر
پیش فیلتر رافع ـ فروش پیش فیلتر گریز از مرکز رافع RAFEA
فروش پیش فیلتر رافع - پیش فیلتر گریز از مرکز رافع RAFEA

فرمت Format

سلام

ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه که یکی از درایوهاتون رو بخواهید فرمت کنید. معمولا این کار موقع نصب ویندوز انجام میشه.

من توضیحاتم رو به صورت معجون در اختیارتون میگذارم شما دیگه از این بوستان باصفا هر گلی می خواهید بچینید !!!!

اولین مطلبی که راجع به فرمت دیده میشه دو نوع format complete و quick format هست. اگر یک درایو برای اولین بار می خواد فرمت بشه از گزینه کامل باید استفاده بشه اما اگر هدف ما فقط خالی کردن درایو هست از گزینه سریع یا quick استفاده میکنیم.

حالا خود فرمت کردن :

اول اینکه از چند جا میشه فرمت رو انجام داد. ساده ترین راه اینه وقتی که ویندوز سرحال و سالمه بریم روی درایو مورد نظرمون (هر درایوی غیر از درایو ویندوز) و روی اون راست کلیک کنیم. بعد یا گزینه format رو از پنجره باز شده پیدا میکنیم و میزنیم . فرمت سریع زمان کمی نیاز داره.

گاهی وقت ها ممکنه این کار از این طریق به هر دلیلی انجام نشه

میریم و تحت DOS این کار رو می کنیم. از گزینه start گزینه all program رو پیدا میکنیم بعد accessories بعد از اون گزینه comman prompt رو میزنیم. یک پنجره مشکی رنگ با خط سفید باز میشه که آدم رو یاد کامپیوترهای دهه 70 میندازه.

راهنمای کلی برای استفاده از این صفحه اینه که بنویسید HELP بعد از لیستی که باز میشه گزینه مورد نظر رو پیدا کنید. در اینجا برای اینکه فرمان ها کار بکنه باید حتما به یه طرز مشخص و مخصوص نوشته بشه

برای اینکه اون روش مخصوص رو بینی می تونید دوباره help رو بنویسید و بعد از help کلمه ی مورد نظر خودتون رو اضافه کنید و enter بزنید.

مثلا HELP FORMAT.   دستورات متعددی برای هر کدوم از این موارد هست که می تونید بخونید و انجام بدید.

روش دیگه فرمت کردن استفاده از همین صفحه اما به معنای واقعی کلمه dos هست.

یعنی کجا؟؟؟؟؟؟   یعنی صفحه ای که با قرار دادن cd  ویندوز میاد.

فرض کنید که ویندوزتون داغون شده و بالا نمیاد.برای اینکه ویندوز جدید نصب کنید باید قبل از هرکاری boot سیستم رو بیارید روی بوت از روی cd rom  یا dvd rom.

برای انجام این کار بعد از ریست کردن کامپیوتر کلید DEL رو نگه دارید. صفحه ی معمولا آبی رنگی باز میشه از اونجا باید بگردید و boot کامپیوتر را به ترتیب دی وی دی بعد هارد دیسک قرار بدید. بعد دنبال کلیدی بگردید که کر رو ذخیره می کنه و خارج میشه. این کلید رو می تونید از نوشته های زیر صفحه پیدا کنید.برای تایید باید Y که اول کلمه YES هست رو تایپ کنید و ENTRE.

حالا دوباره کامپیوتر ریست میشه. این بار حتما باید سی دی ویندوز توی cd rom یا dvd rom  باشه.

ویندوز در اینحالت از شما سوال میپرسه که اگر می خواهید از سی دی بوت کنید دکمه ای را بزنید.

FOR BOOT FROM CD PLEASE ENTER ANY KEY

فرصت کمی دارید تا یک دکمه بزنید. بعد از فشردن هر دکمه ای کامپیوتر شروع میکنه به کپی کردن اطلاعات سی دی

اگه ویندوز شما داغونه و می خواهید ویندوز جدید نصب کنید که باید مراحل رو دنبال کنید و درایو C رو همونطوری که ازتون میخواد فرمت کنید یا اگر اطلاعات با ارزشی روی اون دارید گزینه leave current data که معمولا گزینه آخری هست رو بزنید.

اما اگر حرفه ای هستید و کار خاصی دارید میتونید در قسمتی که از شما می پرسه اگر می خواهید ویندوز نصب کنید کلید ENTER رو فشار بدید یا میگه که اگر می خواهید RIPARE کنید R رو بزنید شما R رو بزنید و وارد صفحه داس شوید و طبق توضیحات قبلیم برای  command prompt عمل کنید.

یک راه دیگه برای فرمت کردن که دیگه اوج بیچارگی و داغون بودن کامپیوتر هست وصل کردن هارد به یک کامپیوتر دیگه هست.

برای این کار باید ابتدا یک جامپر که پشت هارد شما هست رو طبق تصاویری که داره از حالت master به حالت slave دربیارید. یا اگر هیچی ننوشته یا پاک شدن کلا اون قطعه کوچک رو خارج کنید. چون معمولا با خارج کردن اون هارد دیسک به صورت پیش فرض در حالت slave قرار میگیره.

سپس فیش پشت DVD یا CD رو میکنید و به هارد جدید وصل میکنید.

تمام این کارها رو وقتی کامپوتر خاموش است انجام بدید.

با روشن کردن کامپیوتر اگر مشکلی نباشه درایو های جدید رو می تونید باز کرده و مدیریت کنید.

اگر بازهم تحت این شراط کاری از پیش نتونستید ببرید دیگه باید به نرم افزار partition magic متوسل بشید که البته کار با اون کار حرفه ای هاست و اگر سر رشته ندارید دست نزنید و کامپیتر رو به یه آدم مطمئن بدبد تا براتون درستش کنه.


نظرات شما عزیزان:

سادات
ساعت14:24---1 ارديبهشت 1394


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط محسن
آخرین مطالب